Programmable Architecture

-Towards Human Interactive, Cybernetic Architecture-

Kensuke Hotta, Architectural Association

プログラマブル アーキテクチャ

ーヒューマンインタラクティブ、サイバネティックアーキテクチャに向けてー

堀田憲祐, 英国建築協会建築学校 

Chapter5,Data and Analytical Methods (Excerpt.)

第5章 データおよび分析方法 (抜粋)

5-1. Evaluating Performance in Adaptive System

While Chapter 4 elaborates on the proposal of PA architecture with its physical and construction models as well as multiple hierarchies, chapter 5 addresses the issue of how to quantify this new kind of relationship with the environment focusing mainly on light levels.

第5章, データおよび分析方法 

 第4章では、物理モデルとコンストラクション・モデル、そして複数の階層を持つPAアーキテクチャの提案を詳しく説明した。第5章では、この新しい種類の環境との関係をどのように定量化するかという問題を取り上げる、特に建築物の明るさについて着目して諭を進めていく。

     The proposed approach involves, first, performing some baseline case studies. These are correlated using a software interface which ‘metabolises’ the results. This ability will lead to various applications executable from a small architecture scale up to larger urban patches with multiple intelligent units. After the software is ‘trained’, it should be evaluated in a functional environment since it may not always know how to respond usefully to its complex real-world environment. This PA will be evaluated to see how it can work effectively for human society and the environment.

 提案するアプローチでは、まずいくつかの基本的なケーススタディを実施する。これらのシミュレーション上の建築物を「代謝」させるソフトウェアインターフェイスと関係づけられている。このインターフェイスないしアプリケーション能力次第では、小さな建築スケールから、複数の建築ユニットを持つ大きな都市の区画まで、多様なアプリケーションにつながっていくことが期待できる。ソフトウェアが「訓練」された後にも、複雑な実世界環境に対して有効な反応を示すとは限らないため、実環境で評価する必要がある。理想的にはこの後はじめて、PAは人間社会と環境のために、どのように効果的に働くことができるかを評価できる。

     If architecture is genuinely ‘programmable’, its metabolic interface can be adjusted based on the results of the ongoing evaluative process. Moreover, as the software is ‘intelligent’, it will have a self-developed system such as a neural network. When the system works well, it should be able to record its history of ‘training’ and ‘learning’ and prove that it is possible to create adaptive software metabolisms without any change to the hardware.

 もし、建築が本当に「プログラマブル」であれば、継続的な評価プロセスの結果に基づいて、その代謝的なインターフェイスを調整することができる。さらに、ソフトウェアが「知的」であるのならば、ニューラルネットワークのような自己開発システムを持つであろう。このシステムがうまく機能すれば、その「訓練」と「学習」の履歴を記録し、ハードウェアに変更を加えることなく、適応的なソフトウェア代謝をができる、と証明できるはずである。

Fig.5-2,1: Illumination Experiment, on the thesis at UCL (by Author and A.Hotta, 2008 ) 
図.5-2,1: UCLでの照明実験の様子(筆者+A.Hotta, 2008年) 

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