Programmable Architecture
-Towards Human Interactive, Cybernetic Architecture-
Kensuke Hotta, Architectural Association School of Architecture,
プログラマブル アーキテクチャ
ーヒューマンインタラクティブ、サイバネティックアーキテクチャに向けてー
堀田憲祐, 英国建築協会建築学校
Chapter 7
Experiment 2: Human-Assisted GA with Processing (Excerpt.)
第7章, 実験2:人間が援助する遺伝的アルゴリズム(抜粋)
7-1. Introduction
In the previous chapter, it was seen that Galapagos has several limitations. Especially in the case of a dynamic fitness landscape, the real-time kinetic candidate was unable to achieve an ideal result (the ‘kinetic ultimate’ candidate). In this chapter, using another program, Processing, which is a version of JAVA, a more flexible system will be created which allows user participation in the process.
7-1. 序論
前章では既存の遺伝的アルゴリズム、ガラパゴスの流用では、いくつかの限界があることが見えてきた。特に動的な適応度地形の条件下で、リアルタイム・キネティック(随時計算・可動屋根)候補は、Ultimet-Kinetic候補の計上した理想的な結果を得ることができなかった。この章では、JAVAの一種であるプロセッシングという別のプログラムを使って、ユーザーがアルゴリズムのプロセスに参加できる、より柔軟なシステムを提案・作成する。
7-2. The Model Concept
7-2.モデルの方針
The biggest difference and improvement from the previous model is the ‘Sandwich method’. While the previous model only allowed one input, namely the environmental input from the sun, this model has 2 inputs, one the top-down environmental input similar to the GA, and the other being a bottom-up user input explained below. Obviously, this is not a pure GA system, but rather a human-interactive evolutionary algorithm. To understand the system’s processes diagrams are used. The roof is made of a tensegrity structure which has the ability to change shape with shape memory alloy.
前章のモデルとの最大の違いと改良点は、「サンドイッチ方式」と呼ばれるハイブリッドシステムである。従来のモデルでは、太陽からの環境光をセンサーを通じてシステムに入力するという1系統入力であった。このモデルでは、前章と同様のトップダウン式の環境入力と、以下に説明するボトムアップ式のユーザー入力の2つの入力がある。明らかにこれは純粋なGAシステムではなく、人間と相互作用可能な進化的アルゴリズムである。システムのプロセスを理解するためにダイアグラムを用意した。屋根構造には、形状記憶合金で形状を変えることができるテンセグリティー構造が採用されている。